Sesja S4A

Czego łatwiej się nauczyć: fizyki czy gry w szachy?


Edward Kapuścik
Wyższa Szkoła Pedagogiczna, Kraków

W referacie dokonuję porównania sposobów nauczania fizyki i gry w szachy. W tym celu omawiam analogie między zjawiskami fizycznymi a szachownicą, pojęciami fizycznymi a figurami szachowymi, prawami fizyki a ustawieniem figur na szachownicy, ewolucją układów fizycznych a ruchami figur. Analogie te pozwalają oceniać różne nowe propozycje nauczania fizyki i odpowiedzieć na kilka zasadniczych pytań, na przykład: kto jest mistrzem w ,,grze" w fizykę? Czy ten, kto po mistrzowsku opanował arkana gry i je twórczo rozwija, czy ten, kto po mistrzowsku potrafi komentować grę arcymistrzów? Czy po ,,szachu" można dalej grać w fizykę? Czy obserwując ,,grę" w fizykę można nauczyć się fizyki? To tylko niektóre z pytań, na które postaram się odpowiedzieć w swoim referacie.