Hiperstrukturalna podróż poprzez wirtualne światy, Wojciech Siwak

(czas wykładu i prezentacji – 45 min.)

    W wirtualnych światach wielodostępnych ich uczestnik ma możliwość tworzenia swej zewnętrznej reprezentacji na wiele sposobów. Może skoncentrować się wyłącznie na treściach przekazu słownego, dyskutując na wybrane przez siebie tematy. Może podjąć swoistą grę z tożsamością, tworząc kompletnie odmienny od rzeczywistego obraz siebie - od zmiany płci, gatunku, a nawet przemiany z organizmu żywego w materię nieorganiczną, przez kolejne etapy prowadzące do wykreowania siebie i swojego bezpośredniego wirtualnego środowiska jako swoistej „sceny” i „roli”. Wirtualne światy, poza stricte poznawczym walorem modelowania nowych przestrzeni i obiektów, stanowią swoisty teatr na żywo, z dynamicznie odnawiającą się scenografią, fabułą (fabułami), oraz aktorami-widzami. W tym sensie tworzą one nowe środowisko ekspresji, a także nowe, złożone, hipertekstualne struktury narracyjne i znaczeniowe, domagające się dalszych intensywnych badań.

Wykład omawia następujące zagadnienia:

  1. Pojęcie „wirtualność”
  2. Wielodostępne światy MUD - interfejs tekstowy
  3. Wielodostępne rozmowy w czasie rzeczywistym – IRC, ICQ
  4. Wizualizacja IRC - awatary dwuwymiarowe, projekt Habitat
  5. Trójwymiarowe symulacje przestrzeni: problem przestrzeni w światach wirtualnych
  6. Active Worlds, Blaxxun OZ Interactive  - królestwa budowli i awatarów
  7. Hipertekstualna narracja i nawigacja
  8. Płaszczyzny komunikacji: język, emotikony, gestykulacja, interaktywne obiekty
  9. Aktywność w cyberprzestrzeni
  10. Osobowość „online”
  11. Zmiana tożsamości - „od punktu widzenia do punktu przebywania”
Wystąpienie obejmuje pokaz – prezentację wirtualnych światów wielodostępnych.

Powrót do strony Imprez popularnonaukowych towarzyszących XXXV Zjazdowi Fizyków PolskichPowrót do stron Imprez popularnonaukowych towarzysz1cych XXXV Zjazdowi Fizyków Polskich
    E-mail:ptf@physics.uwb.edu.pl