CZY RADON W NASZYCH DOMACH
STANOWI ZAGROŻENIE?
Józefina Turło
Pracownia Dydaktyki Fizyki, Instytut Fizyki,
Uniwersytet Mikołaja Kopernika, ul. Grudziądzka 5, 87-100 Toruń,
E-mail: jturlo@phys.uni.torun.pl
W ogólnym bilansie dawek promieniowania jonizującego, na jakie jesteśmy
narażeni, największy udział ze wszystkich źródeł naturalnych tego promieniowania
ma szlachetny pierwiastek gazowy, powstający z rozpadu radu - radon.
Jeżeli przyjmiemy, że statystyczny Polak otrzymuje rocznie ze wszystkich
źródeł promieniowania dawkę ok. 3,5 mSv, w tym 80% od źródeł naturalnych,
to przyczynek ok. 1,4 mSv, pochodzący od wdychania, bądź wchłaniania z
wodą promieniotwórczego radonu jest najistotniejszy.
Skąd się bierze radon w środowisku człowieka, jak można zmierzyć jego
koncentrację w powietrzu, w wodzie i glebie, jak wielkość koncentracji
radonu i jego pochodnych zależy od nateżenia pola elektrycznego i elektromagnetycznego
w miejscu pomiaru, dlaczego promieniotwórczy izotop radonu - 222Rn stanowi
szczególne zagrożenie dla naszego zdrowia i czy można jego zwiększonej
koncentracji w naszym otoczeniu zapobiegać?
Proponujemy, aby na te pytania potrafili odpowiadać uczniowie już w
wieku lat 13-15, samodzielnie dokonując badań koncentracji radonu w powietrzu
we własnych domach, w wodzie, którą piją, bądź w bezpośrednim otoczeniu
używanego przez nich monitora TV lub komputera.
W tym celu należy wykorzystać prostą, pasywną metodę pomiarowa, tzw.
śladową, polegającą na zliczeniu ilości śladów pozostawionych przez radon
na specjalnej plastykowej płytce typu TASTRAK (na skutek oddziaływania
z nią cząstek alfa powstających w wyniku rozpadu promieniotwórczego radonu).
Metodę tę wykorzystano w koordynowanym przez pracowników PDF Instytutu
Fizyki w Toruniu interdyscyplinarnym, ogólnopolskim projekcie badawczym
dla uczniów i ich 33 nauczycieli pod nazwą RADONET (od RADON + NET).
Projekt ten, opracowany we współpracy z nauczycielami fizyki, chemii i
biologii został opublikowany w języku polskim i angielskim, jego wyniki
zostaną zaprezentowane, a ich szczegółowy opis można znaleźć w Internecie
pod adresem: http://www.phys.uni.torun.pl/~pdf/radonet.
Podziękowania
Projekt RADONET mógł zostać zrealizowany dzięki pomocy finansowej CODN
w Warszawie i Dziekana Wydziału Fizyki i Astronomii UMK, pomocy merytorycznej
K. Szumińskiej, A. Gosik, A. Kowalskiego, K. Gołębiowskiego, A. Karbowskiego,
K, Rybickiego, K. Służewskiego i K. Wejera, oraz 33 nauczycieli w osobach:
K.Baranowski (I LO Olsztyn), B.Biesiedna (SP Nr 222 W-wa), B.Chodziutko
(I LO Grudziądz), B.Czechowska (ZSTiO Gorzów Wlkp.), E.Czupry (XI LO Wroclaw),
T.Fereżyńska (SP Nr 8 Nowa Ruda), W.Gancarz (LO Torun), L.Gerszberg (ZSE-H
Olsztyn), M.Grzegorczyk (II LO Olsztyn), G.Jaworska (SP Nr 91 Wroclaw),
A.Kozar (ZSMR Strzelce Kraj.), T.Kubiak, E.Kurek (XV LO W-wa), B.Lubiszewski
(LO Jelenia Gora), Z.Łuczka (I LO Gorzow Wlkp.), E.Łysik (SPUnislaw), J.Matuła
(SP w Grzybnie), K.Matuszak (SP Nr 3 Mysliborz), B.Mądro (SP Nr 6 Toruń),
H. Osicka (IV LO Toruń), H.Pieńkowska (II LO Olsztyn), T.Piwowarczyk (ZSZ
Barlinek), E.Plucińska (V LO Olsztyn), E.Parszyk i M.Polaszewska (Sp Nr
10 Toruń), M.Poniatowska (ZSE Wloclawek), W.Skoniecki (SP Swietoslaw),
S.Ślezion (II LO Gorzow Wlkp.), B.Sordyl (PSP 9 Czestochowa), A.Stanilewicz
(LO Piła), E.Szreniawa (ZSS Niepolomice), Z.Tomusiak (ZSE Przemyśl), P.Walczak
(LO Naklo n. Not.), B.Widła (LO Choszczno), M.Wrzeszcz (SP Nr 29 Toruń).
Wszystkim, za ogromne zaangażowanie w pracę nad realizacją projektu
serdecznie dziękuję.