Dr Stanisl aw A.Różański
ELIS, Liquid Crystal Group
St-Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent, Belgium
tel.: 32-9-264.89.51
Fax: 32-9-264.35.94
e-mail: rozanski@elis.rug.ac.be
WWW: http://www.elis.rug.ac.be
 

World Wide Web na lekcjach fizyki

World Wide Web on the physics lessons

Abstract

This paper presents the use of different Internet tools for development of physics teaching methods. Application of World Wide Web pages on the physics lessons has been described. Examples and results of utilizing long-distance laboratories are discussed. An example of physics lesson scenario is presented. Finally other Internet applications are suggested for improving and making attractive the teaching process.

Wstęp

Siec sieci, siec globalna to okres lenia, któ re moz na spotkac dla zdefinowania s wiatowej sieci Internet. Jez eli tylko posiadamy komputer z odpowiednim oprogramowaniem i wyposaz eniem (modem, linia telefoniczna) oraz wystarczaja ce prawa doste pu to moz emy pol a czyc sie z dowolnym komputerem na s wiecie. Obserwowany w ostatnich latach gwal towny rozwó j Internetu, wczes niej znanego pod nazwa ARPANet, przeszedl zapewne oczekiwania pomysl odawcó w (Advanced Research Projects Agency - agencja rza dowa USA) i obja l swym zasie giem wszystkie dziedziny, w któ rych niezbe dna jest wymiana informacji. Stal sie medium wpl ywaja cym coraz bardziej na sposó b komunikowania sie , wspó l prace mie dzy os rodkami naukowymi, wymiane informacji i technologii oraz rozwó j metod nauczania. Szczegó lnie edukacja stal a sie miejscem intensywnych badan i dos wiadczen w zastosowaniu nowych technologii teleinformatycznych. Z osia gnie c wielu krajó w wynika, z e edukacja na odlegl os c odgrywa coraz wie ksza role w szybko rozwijaja cym sie spol eczen stwie spel niaja c oczekiwania zwia zane z moz liwos cia przekwalifikowania sie , uzupel niania wyksztal cenia czy zaspokajania che ci poznawczych.

Ró wniez intensywnie rozwijaja sie prace maja ce na celu stworzenie laboratorió w wyposaz onych w unikalna aparature doste pnych przez siec . Tego typu rozwia zania posiadaja szereg zalet: wzrasta efektywnos c wykorzystania drogiego sprze tu, z urza dzen korzysta jednoczes nie wielu uz ytkownikó w, itp. Moz liwos ci jest tak doz o jak rozlegl y i ró z norodny jest Internet.

Burzliwie rozwijaja cy sie Internet wkracza ró wniez do polskich szkó l mie dzy innymi za sprawa takich projektó w/programó w jak “Internet dla Szkó l ”, “Internet w kaz dej gminie” czy “Internet w kaz dym gimnazjum”. Nowe technologie teleinformatyczne zawieraja w sobie duz y potencjal edukacyjny, ul atwiaja doste p do informacji oraz wyró wnuja szanse w rozwoju cywilizacyjnym. Dzie ki tym dzial aniom w Internecie pojawi sie tysia ce nowych uz ytkownikó w a ml odziez uzyska moz liwos c uczestniczenia w projektach wykraczaja cych cze sto daleko poza spol ecznos c lokalna . W tej sytuacji nauczyciele chca cy wykorzystac Internet na zaje ciach w szkole stana przed koniecznos cia odpowiedzi na pytania: Gdzie szukac odpowiednich material ó w dydaktycznych i oprogramowania ? Jakie s rodki techniczne i organizacyjne nalez y przedsie wzia c aby maksymalnie skorzystac z nowych moz liwos ci stworzonych przez teleinformatyke ?

W pracy przedstawiono szereg propozycji praktycznego zastosowania usl ug oferowanych w Internecie na zaje ciach z fizyki w szkole oraz przykl adowy scenariusz lekcji z wykorzystaniem zasobó w sieci. Szczegó lna uwage zwró cono na duz e moz liwos ci zwia zane z zastosowaniem stron WWW.

Fizyka w Internecie

Infrastruktura Internetu doskonale nadaje sie do wprowadzenia na zaje cia w szkole. Dzie ki takim usl ugom jak strony internetowe World Wide Web (WWW), poczta elektroniczna (e-mail), przesyl anie plikó w (ftp - file transfer protocol), listy dyskusyjne (listserv, Majordomo), grupy dyskusyjne (usenet) umoz liwia udzial w realizacji ró z nych projektó w oraz wyszukiwanie i wymiane informacji. Bardzo wiele zasobó w zawartych w sieci Internet pos wie conych jest fizyce. Podzielic je moz na na: Do przegla dania stron internetowych wykorzystujemy dobrze znane przegla darki Netscape oraz MS Internet Explorer a oprogramowanie niezbe dne do obsl ugi poczty elektronicznej (Eudora, Pegasus Mail, Outlook Express), FTP (np. WS_FTP) oraz innych usl ug sieciowych doste pne jest w Internecie.

Duz a ró z norodnos c prezentowanych w sieci material ó w dydaktycznych sprzyja ilustracji i uatrakcyjnieniu zaje c z fizyki prowadzonych w szkole. Internet udoste pnia informacje, programy i urza dzenia, na któ rych zakup wiele szkó l cze sto nie moz e sobie pozwolic ze wzgle dó w finansowych.

Szczegó lnie w nauczaniu przedmiotó w przyrodniczych wykorzystanie zasobó w Internetu jest bardzo przydatne w celu zwie kszenia pogla dowos ci i efektywnos ci zaje c oraz ul atwienia zrozumienia trudnych zagadnien wspó l czesnej fizyki.

Os rodki naukowe na s wiecie coraz cze s ciej prezentuja wyniki najnowszych badan w postaci stron WWW. W wielu przypadkach towarzysza temu programy/projekty eukacyjne przeznaczone dla ml odziez y gimnazjó w i szkó l s rednich. Projekty te pozwalaja na realizacje badan /obserwacji zaplanowanych przez ucznió w przy wykorzystaniu nowoczesnej aparatury pomiarowej doste pnej przez Internet (Rys. 1). Uczniowie biora cy udzial w zaje ciach zapoznają się z metodyka prowadzenia doświadczenia, zbierania i opracowywania danych. Zdobywaja umiejętności, któ re sa podstawą wykształcenia naukowego. Tego typu wirtualne laboratorium posiada szereg zalet:

1. Eksperyment moz e byc kierowany z dowolnego miejsca, w dowolnym czasie zakl adaja c, z e uz ytkownik ma doste p do Internetu.

2. Umoz liwia wykorzystanie zasobó w, któ rych nie posiadamy lokalnie oraz zapewnia prace na unikalnej i drogiej aparaturze jednoczes nie wielu uz ytkownikom.

3. Przez oddzial ywanie z fizycznie istnieja cymi przyrza dami mamy gwarancje , z e wyniki sa takie same jak otrzymane bezpos rednio w laboratorium.

4. Pozwala na zdalne rozwia zywanie problemó w z aparatura oraz dokonywanie zmian i modyfikacji w jej konfiguracji.

5. Wprowadza sie dane audio i wideo, któ re kreują odczucie obecności (telepresence) w miejscu informacji (np. laboratorium).

Doste p do unikalnych przyrza dó w oraz kontakt z ekspertami danej dziedziny naukowej zwie ksza motywacje do uczenia sie przedmiotó w przyrodniczych oraz stymuluje zainteresowanie nauka . Przykl ady takich projektó w to:

http://www.amc.anl.gov - TelePresence Microscopy (Argona National Laboratory) - projekt umoz liwia wykorzystanie uczniom/studentom nowoczesnego mikroskopu elektronowego (ME) przez Internet. W pierwszym etapie zainteresowane klasy/grupy opracowuja propozycje badan /obserwacji za pomoca ME. Naste pnie, po zakwalifikowaniu i uzyskaniu doste pu do mikroskopu, klasa przesyl a material /pró bki do badan . W wyznaczonym czasie loguje sie do mikroskopu uz ywaja c przegla darki WWW i pod okiem naukowca wykonuje badania i obserwacje. Dodatkowo korzysta z wideokonferencji lub zwykl ego telefonu w celu konsultacji otrzymanych wynikó w z obsl uga mikroskopu.

http://chickscope.beckman.uiuc.edu - Chickscope (Beckman Institute at the University of Illinois at Urbana-Champaign) - jest projektem umoz liwiaja cym prace w czasie rzeczywistym na spektrometrze NMR pozwalaja cym na obrazowanie struktury ukl adó w biologicznych. Sytem zawiera 170 MHz spektrometr NMR wyposaz ony w 4.7 T magnes nadprzewodza cy, system gradientowy i konsole pomiarowa . Uczniowie/studenci dzie ki zdalnemu doste powi do przyrza du moga obserwowac rozwó j embrionu kurczaka, zmieniac ustawienie pró bki i wykonywac zdje cia. Strona pos wie cona projektowi zawiera material y dydaktyczne takie jak zdje cia, filmy wideo, itp. Daje moz liwos c zapoznania sie z procesem uzyskiwania danych pomiarowych, wspó l pracy z uczonymi ró z nych dziedzin oraz innymi uczniami biora cymi udzial w projekcie.

http://bugscope.beckman.uiuc.edu - Bugscope (Beckman Institute at the University of Illinois at Urbana-Champaign) - udoste pnia ukl ad do obserwacji i uzyskiwania obrazó w z transmisyjnego mikroskopu elektronowego Phylips CM 200 (TEM) z wykorzystaniem sieci Internet. Moz na kontrolowac powie kszenie, pochylenie wia zki elektronowej, poziom jej zogniskowania oraz wykonywac zdje cia. Uczestnicza ce w projekcie klasy maja moz liwos c obsl ugiwania na odlegl os c TEM oraz obserwowania w bardzo duz ym powie kszeniu wybranych przez siebie insektó w. Specjalnie do tego celu opracowano l atwe w obsl udze oprogramowanie.

Juz ten kró tki przegla d propozycji zawartych w Internecie potwierdza jego bardzo duz e walory dydaktyczne. Dodatkowo w Tabeli 1 podano wybrane adresy stron WWW pozwalaja cych na zdalny doste p do przyrza dó w pomiarowych z moz liwos cia wykonania wirtualnego dos wiadczenia.

Scenariusz lekcji

Ogromny rozwó j w ostatnich latach przez ywa usl uga World Wide Web (WWW). Dzie ki wprowadzeniu na strony WWW grafiki, animacji, dz wie ku, filmó w, itp. stal y sie one wioda cym medium w przekazywaniu informacji uz ytkownikom sieci. Szczegó lnie istotna zaleta coraz wie kszej ilos ci stron WWW jest ich interaktywny charakter dzie ki zastosowaniu takich narze dzi jak ActiveX i Java. Tego typu strony moga byc z powodzeniem wykorzystane do ilustracji i wspomagania zaje c z fizyki.

Na przykl adzie strony WWW Explore Science, któ ra znajduje sie pod adresem: http://www.explorescience.com omó wiona zostanie metodyka wykorzystania Internetu na lekcji fizyki oraz zostanie podany przykl adowy scenariusz lekcji dla klasy III LO: “Analiza drgań harmonicznych w układach mechanicznych z wykorzystaniem komputera podłączonego do Internetu”.

Interaktywna strona WWW Explore Science to ciekawe miejsce dla tych, którzy poszukują prostych i poglądowych symulacji dla zilustrowania zajęć lekcyjnych z fizyki prowadzonych na poziomie gimnazjum lub szkoły średniej. Zawiera ona szereg programó w modeluja cych zjawiska z takich dzial ó w fizyki jak mechanika, fale elektromagnetyczne, optyka, drgania mechaniczne, itp. Przetl umaczona przeze mnie na jezyk polski wersje tej strony moz na znalez c pod adresem: http://physics.uwb.edu.pl/ptf/es/start.htm.

Symulacja, któ ra wykorzystamy na lekcji, umoz liwia zapoznanie sie z relacja mie dzy okresem, przyspieszeniem grawitacyjnym, dl ugos cia wahadl a, masa i wspó l czynnikiem spre z ystos ci w czasie ruchu harmonicznego. Model zakl ada idealny ruch harmoniczny (przybliz enie mal ego ka ta) oraz brak oporó w powietrza. Suwaki umieszczone w gó rnej cze s ci ekranu (Rys.2) pozwalaja na zmiane wspó l czynnika spre z ystos ci, dl ugos ci wahadl a oraz masy natomiast suwak widoczny w dolnej cze s ci ekranu umoz liwia zmiane przyspieszenia grawitacyjnego. Uczniowie modyfikuja c podane parametry obserwuja zachowanie sie ukl adó w i poró wnuja uzyskane wyniki z dos wiadczeniem przeprowadzonym w klasie. Dzie ki doste powi do Internetu moga dodatkowo wyszukiwac informacje dotycza ce tematu zaje c korzystaja c z wyszukiwarek Altavista, Yahoo, Hotbot, itp. Pol a czenie dos wiadczenia wykonywanego praktycznie przez ucznió w z analiza modelu daje duz e korzys ci dydaktyczne w procesie nauczania fizyki.

Metody aktywizuja ce spel niaja coraz wie ksza role w procesie nauczania. Jedna z tych metod, któ ra wykorzystamy na zaje ciach z fizyki wspomaganych Internetem, jest praca w grupach,. Daje ona dobre efekty dydaktyczne oraz wpl ywa na doskonalenie umiejętności współpracy i współdziałania ucznió w przy rozwiązywaniu danego zadania. Jednoczes nie doskonalone sa umiejętności prowadzenia dyskusji i merytorycznej obrony uzyskanych wyników.

W czasie zaje c uczniowie szukaja zwia zku między parametrami opisującymi układ drgający na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i symulacji oraz weryfikuja opis teoretyczny drgań harmonicznych. Dzie ki temu nabieraja umiejętności posługiwania się komputerem osobistym podłączonym do Internetu, zastosowania programó w interaktywnych do symulacji zjawisk fizycznych oraz analizowania sytuacji fizycznej na podstawie modelu. W kon cowym efekcie wpl ywa to na ugruntowanie wiedzy o drganiach harmonicznych i doskonalenie umiejętności budowania prostych układów dos wiadczalnych. Środki dydaktyczne jakie wykorzystamy na lekcji to:

- instrukcja ze schematem doświadczenia wraz z zadaniami do wykonania dla danej

grupy,

- komputery z doste pem do Internetu,

- proste przyrządy (sprężyny, ciężarki, sznurki) służące do budowy układów drgających.

 

Przebieg lekcji

  1.  Czynności przygotowawcze: podział klasy na grupy 2-3 osobowe, wybranie kierownikó w poszczegó lnych grup, zajęcie miejsca przy komputerach.
  2. Powtórzenie wiadomości o drganiach harmonicznych w układach mechanicznych.
  3. Podanie tematu lekcji - Analiza drgań harmonicznych w układach mechanicznych  z wykorzystaniem komputera podłączonego do Internetu.
  4. Omówienie metodyki wykorzystania programów interaktywnych i symulacji komputerowych. Wyjaśnienie idei doświadczenia.
  5. Przydzielenie poszczególnym grupom zadań doświadczalnych oraz rozdanie instrukcji ich wykonania. Uczniowie otrzymują także materiały niezbędne do zestawienia układu doświadczalnego.
  6. Uczniowie zestawiaja układ doświadczalny zgodnie z instrukcją i wykonują eksperyment. Dokonują symulacji prostych układów drgających z wykorzystaniem programu dostępnego na stronie internetowej.
  7. Kierownik danej grupy oraz jej członkowie przedstawiają na forum klasy uzyskane wyniki obserwacji doświadczeń i symulacji komputerowych oraz formul uja wnioski. Jednocześnie prezentowane są odpowiedzi na pytania i problemy zawarte w instrukcji wykonania doświadczenia. Dodatkowo poszczególni członkowie grupy odpowiadają na pytania dotyczące drgań harmonicznych.
  8. Ocena i podsumowanie: Uczniowie oceniani są za wykonane doświadczenia oraz prezentację uzyskanych wyników. Dodatkowo oceniani są za udział w dyskusji związanej z tematem lekcji oraz odpowiedzi na zadane im pytania. Otrzymane wyniki oraz jakość prezentacji zostają odsumowane i omówione przez prowadzącego zajęcia.

Wirtualna szkoła

Zaje cia odbywaja ce sie ró wnolegle w szkol ach posiadaja cych doste p do Internetu stwarzaja moz liwos c wymiany informacji mie dzy uczniami oraz prowadzenia dyskusji np. nad wynikami wykonanego dos wiadczenia. W ten sposó b zostaje utworzona wirtualna szkol a, gdzie klasy wspó l pracuja nad biez a cymi tematami zaje c dzie ki technologii teleinformatycznej.

Uwzgle dnienie zaje c wspomaganych Internetem w planie szkol y oraz poszczegó lnych klas ul atwia organizcje dalszych przedsie wzie c zwia zanych z wykorzystaniem sieci. Nawia zanie kontaktu mie dzy szkol ami, uzgodnienie i opracowanie wspó lnego projektu/programu pozwala na lepsza koordynacje dzial an zwia zanych z wprowadzeniem Internetu na zaje cia. W tym przypadku Internet moz na wykorzystac do:

Uzyskane wyniki oraz zebrane material y w trakcie realizacji projektu moga byc opracowane w postaci strony WWW, któ ra stanowic be dzie dobre z ró dl o informacji dla innych szkó l chca cych w przyszl os ci realizowac podobne przedsie wzie cia.

Wiele zaje c moz e byc prowadzonych interdyscyplinarnie przy udziale nauczycieli ró z nych przedmiotó w co w duz ym stopniu usprawnia realizacje projektó w oraz aktywizuje cal e s rodowisko do wspó l pracy (np. anglista - tl umaczenie stron WWW, informatyk - przygotowanie sieci i oprogramowania, fizyk - demonstracje dos wiadczen , modele zjawisk fizycznych).

Wnioski

Dokl adnie zaplanowanie i dobre zorganizowanie zaje c z wykorzystaniem Internetu ul atwia w znacznym stopniu osia gnie cie celu dydaktycznego oraz pozwola unikna c kl opotó w technicznych na lekcji. Uczniowie oraz nauczyciele powinni byc wczes niej wprowadzeni w metodyke korzystania z usl ug internetowych. Niezbe dnym warunkiem powodzenia przedsie wzie cia jest prawidl owe i sprawne dzial anie sieci, l atwos c doste pu do stron WWW, dzial anie poczty elektronicznej oraz l a cza ISDN mie dzy szkol ami w przypadku wykorzystania wideokonferencji.

Na zakon czenie nalez y wymienic korzys ci pl yna ce dla ucznió w z wykorzystania Internetu na zaje ciach w szkole:

Internet rozwia zuje ró wniez szereg problemó w, z któ rymi borykaja sie nauczyciele fizyki, np. brak odpowiednich przyrza dó w, material ó w pogla dowych, opisó w dos wiadczen , oprogramowania, itp. Jak kaz da nowa technologia stosowana w nauczaniu, wymaga ona w pocza tkowej fazie zwie kszonego wysil ku na opracowanie material ó w dydaktycznych oraz metodyki prowadzenia lekcji. Wykorzystuja c Internet na zaje ciach uzyskujemy doskonal e narze dzie wzbogacaja ce proces dydaktyczny. Jednak najwaz niejsze aby Internet sam w sobie nie przesl onil celu zwia zanego z nauczaniem fizyki.

Podpisy pod rysunkami

Rys. 1 Dos wiadczenie na odlegl os c .

Rys. 2 Model wahadl a spre z ynowego i wahadl a matematycznego.

 

Rysunek 1


 

Rysunek 2

Tabela 1. Wybrane adresy stron WWW umoz liwiaja ce doste p do nowoczesnej  aparatury pomiarowej.
 
Logo
Adres internetowy/opis
http://wwl.itg.uiuc.edu/MRI  

 

spektrometr NMR pozwalaja cy na obrazowanie obiektó w biologicznych

http://wwl.itg.uiuc.edu/TEM 

 

laboratorium wyposaz one w mikroskop elektronowy

http://neutrons.ornl.gov  

wykorzystanie rozpraszania neutronó w w badaniach cial a stal ego

  http://www.amc.anl.gov  

 

projekty z zastosowaniem mikroskopu elektronowego, 

http://olbers.kent.edu/alcomed/Remote/index.html  

badanie wl asnos ci elektrooptycznych ciekl ych krysztal ó w oraz inne dos wiadczenia

The Internet Spectrograph http://modsquad.phys.utk.edu/spectrograph 

spektrograf umoz liwiaja cy uzyskanie widm ró z nych gazó w

http://chickscope.beckman.uiuc.edu  

projekt z wykorzystaniem spektrometru NMR

http://bugscope.beckman.uiuc.edu  

projekt z zastosowaniem mikroskopu elektronowego

http://www.EducatorsCorner.com  

szereg bardzo ciekawych dos wiadczen z ró z nych dziedzin nauki

 

 

http://www.mal.uic.edu/marble  

 

interaktywne laboratorium elektroniki