Ogólne informacje
1. Środki przekazu:
Wydaje się, że najefektywniejszym sposobem zainteresowania dziennikarzy fizyką cząstek jest zorganizowanie przy dofinansowaniu rządu wizyt w dużych laboratoriach jak CERN czy DESY. Taka wizyta w CERN-ie w 1991 r. była ogromnym sukcesem i doprowadziła do ponad 20 publikacji w prasie, radiu i telewizji. Ostatnio (w lipcu 1997 r.) podobna wizyta w DESY została sfinansowana przez Państwową Agencję Atomistyki (PAA).
2. Czasopisma popularnonaukowe:
Środowisko fizyków wysokich energii w Polsce ma bardzo dobre kontakty z redaktorami naczelnymi pięciu czasopism popularnonaukowych. Największy i najlepszy jest wydawany w nakładzie 150 000 egzemplarzy i zawiera 1 - 2 artykuły o cząstkach rocznie. Mogłoby być dużo więcej. Ostatnio cały numer czasopisma DELTA przeznaczonego dla uczniów szkół średnich był całkowicie poświęcony CERN-owi. Naszym zdaniem istnieją duże możliwości promocji i popularyzacji fizyki cząstek, jeśli znajdziemy więcej fizyków chcących pisać popularne artykuły (zachęty?)
3. Wystawy:
Wystawa CERN-u w Warszawie i Krakowie była ogromnym sukcesem. W Krakowie odwiedziło ją około 25 000 osób. To bardzo duży potencjał dla promocji fizyki wysokich energii.
4. Inna działalność:
- Polskie tłumaczenie komiksu CERN-u "Świat cząstek " było dużym sukcesem. Oddział Krakowski Polskiego Towarzystwa Fizycznego zorganizował oparty na nim kwiz o CERN-ie. Na rozprowadzone w szkołach 2000 egzemplarzy kwizu otrzymaliśmy 700 odpowiedzi. Nadal istnieje zapotrzebowanie na "Świat cząstek"
- Podczas "otwartych dni" w instytutach fizyki pokazywane są wideofilmy o CERN-ie, a ich kopie są rozprowadzane w szkołach.
- Każdego roku Instytut Fizyki Jądrowej w Krakowie finansuje jednotygodniową wycieczkę do CERN-u lub DESY dla zwycięzcy konkursu fizycznego organizowanego dla uczniów szkół średnich. Niestety, nie możemy zafundować więcej nagród.
- Polskie Towarzystwo Fizyczne stworzyło specjalny "Komitet Promocji i Popularyzacji Fizyki", który właśnie rozpoczął swą działalność.